Alis fortælling
Læs om Ali, der fik chancen for at komme i skole efter at have deltaget i et skoleforberedende program gennem ADRA
Jeg kan lide at komme her, fordi jeg har fået nye venner, og jeg er væk fra arbejdet for en tid, mens jeg lærer om ting, jeg aldrig har vidst noget om før.
Den syriske dreng Ali ved, hvad det vil sige at tjene til føden. Allerede som 6-årig var han nødt til at arbejde for at forsørge sin familie. Til gengæld fandt han først ud af, hvad det vil sige at gå i skole, da han var fyldt 12 år. Denne oplevelse fik han først efter at have deltaget i et skoleforberedende program gennem ADRA. Han elskede skolestemningen, og i dag går han i en rigtig skole.
Ali, som i dag er 13 år og bosat i det østlige Aleppo, har haft en barndom, de færreste børn i Danmark kan forestille sig. Her var ingen første skoledag med nyindkøbt skoletaske og mor og far i hånden. Her var ingen skoleferier og fritidsinteresser at se frem til, når lektierne blev for irriterende.
Som 6-årig blev Ali ansat i en skomagerbutik med ansvar for at bringe varer ud. Det blev tydeligt for enhver, at drengen ikke var egnet til jobbet på grund af hans lille og endnu ikke færdigudviklede krop. Hver dag sled han under pakkernes vægt.
Da arbejdet begyndte at gå ud over Alis helbred, fik han i stedet rollen som skomagerlærling, og de næste mange år frem var skolegang ikke en mulighed.
Skjulte talenter
Da ADRA med hjælp fra Danida og ECHO (EU’s Humanitære Kontor) lancerede et undervisningsprogram for børn uden tilknytning til en skole, var Ali et af de børn, der kom med. Forløbet med den skoleforberedende undervisning kørte om eftermiddagen, når deltagerne havde fået fri fra arbejde.
Her fik Ali mulighed for at lære det grundlæggende i arabisk, engelsk, matematik og videnskab, og han elskede ’skolestemningen’.
”Jeg kan lide at komme her, fordi jeg har fået nye venner, og jeg er væk fra arbejdet for en tid, mens jeg lærer om ting, jeg aldrig har vidst noget om før,” udtalte Ali dengang til en ADRA-medarbejder.
Drengen fik tillige individuel støtte af en rådgiver, der kontaktede hans far for at drøfte drengens uddannelse.
Faren deltog i et forældremøde, hvor lærerne forklarede ham, hvor meget Ali havde forbedret sig bogligt, og hvor motiveret han var for at lære.
En eksemplarisk elev
Vendepunktet i Alis liv kom, da faren sidste år gav ham lov til at starte i en rigtig skole. Da skoleåret begyndte i september, mødte drengen op på Al Mutasam School, hvor han i en test kvalificerede sig til niveau 3 – hele to niveauer over hans placering i begyndelsen af det skoleforberedende kursus.
”Ali er en usædvanlig elev. Han laver sine lektier, og hans opførsel er eksemplarisk. Jeg er meget stolt af ham,” fortæller hans lærer.
Nu er der gået knap et år, siden Ali første gang satte sine ben i en rigtig skole. Når Aleppos skoler forhåbentlig starter op i september efter Corona-nedlukningen, kan Ali igen vende tilbage til vennerne.
”ADRA’s hjælp ændrede mit liv. Jeg vil fortsætte min skolegang og måske læse på universitetet engang, hvem ved!”
Denne artikel er udarbejdet af ADRA. Det Danske Udenrigsministerium tager ikke ansvar for artiklens indhold.